Elke maandagavond laat onze redacteur zijn licht schijnen op wat er de afgelopen week allemaal gebeurd is in het koerswereldje. "Als Thibau Nys ooit een grote klassieker wil winnen of wereldkampioen veldrijden wil worden, dan zal hij een keuze moeten maken."
Hét nieuwsitem van afgelopen week was helaas het overlijden van wielericoon Rik Van Looy. Na een kort ziektebed werd hij op 90-jarige leeftijd ingeslapen. Van Looy reed een fenomenaal palmares bijeen en geldt als één van de beste renners aller tijden.
De 'Keizer van Herentals' werd twee keer wereldkampioen en is één van de drie renners die erin slaagde om alle monumenten te winnen. Enkel Eddy Merckx en Roger De Vlaeminck deden hem dat na.
Een ander opmerkelijk item is de passage van Tom Boonen in de podcast Stamcafé Koers. Het Vlaamse wielericoon vertelde dat de geruchten rond eventueel gebruik van een motortje door Fabian Cancellara tijdens de Ronde van Vlaanderen van 2010, zijn verstandhouding met de Zwitser hebben veranderd.
Boonen durft ook niet met zekerheid te stellen dat Cancellara geen motortje gebruikte. Zo vond hij het verdacht dat de fiets van Cancellara na de podiumceremonie 'verdwenen' was. Verder vond Boonen het 'raar' dat Cancellara na een verdachte fietswissel op de Varent 'na amper 3 seconden' al weer de aansluiting maakte.
De speculaties rond een eventueel gebruik van een motortje door Cancellara zijn niet nieuw. Ze zijn ontstaan toen 'Spartacus' al spelenderwijs Boonen genadeloos achterliet op de Muur van Geraardsbergen, onder het toeziend oog van duizenden Vlamingen, die op de flanken hadden postgevat.
Die indrukwekkende demarrage is voor velen, vooral (uiteraard) Vlamingen en blijkbaar ook de bezieler van wielermagazine Bahamontes, reden genoeg om het Zwitserse wielericoon van iets héél ernstig te beschuldigen.
Voor wie denkt dat die demarrage hét bewijs is dat Cancellara vals speelde, heeft onze redacteur een interessant weetje: de demarrage van Cancellara op de Muur was helemaal niet zo indrukwekkend. Philippe Gilbert, die toen derde werd, reed de iconische helling zelfs 4 seconden sneller op. Het was eerder Boonen die door het ijs zakte.
Thibau Nys blijft uitblinken in wisselvalligheid. Dat werd afgelopen weekend nog maar eens duidelijk. In Zonhoven bolde hij pas als 16e over de streep, zijn slechtste prestatie van het seizoen. 's Anderendaags finisht hij tweede achter een ongenaakbare Mathieu van der Poel. Als de wereldkampioen niet aan de start stond, dan had Nys er een onemanshow van gemaakt.
Dat iemand met de Europese kampioenentrui om zijn schouders zo wisselvallig presteert, is opmerkelijk. Ook zijn vader Sven Nys spreekt van 'extreme wisselvalligheid. Vorige winter overkwam Nys exact hetzelfde. Dat kan toch geen toeval zijn?
Voor onze redacteur is de oorzaak duidelijk. Geen enkele profrenner heeft zo'n drukke agenda als Thibau Nys. De rijzende ster reed de afgelopen twee jaar een volwaardig (en indrukwekkend) wegseizoen en hoopt vervolgens dat een korte 'break' moet volstaan om een hele winter te knallen in het veld.
Dat doet niemand in het peloton. Ook niet Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tom Pidcock. Die laatste heeft zelfs besloten om deze crosswinter over te slaan. Nys, amper 22-jarig oud, denkt die combinatie wel aan te kunnen. Ook zijn vader en zijn topcoach Paul Van Den Bosch, geloven erin.
Nys en zijn entourage mogen gerust blijven bewijzen dat je een volwaardige en voltijds wegrenner én crosser kan zijn, maar als Nys ooit een grote klassieker wil winnen, of wereldkampioen in het veld wil worden, dan vreest onze redacteur dat het fenomeen een keuze zal moeten maken. optie één: zijn vader achterna gaan in het veld en mooie koersen winnen op de weg. Optie twee: de allergrootste koersen op de weg winnen en 's winters enkele crossen meepikken.
Tot slot roept onze redacteur de vele 'fans' van Thibau Nys op om zich wat in te houden op sociale media. Nys heeft op zijn 22e al meer bereikt dan zijn vader op dezelfde leeftijd. Let ook af en toe eens op de Europese kampioenentrui die om zijn schouder hangt. Dat is toch de trui van de beste crosser van Europa?