Axel Merckx doet krasse uitspraak over vriendin Lotte Kopecky: "Dat doet ze zeker niet!"

Nieuws
door Wesley
dinsdag, 21 april 2026 om 17:24
Schermopname_21-4-2026_172017_www.youtube.com
Sinds vorig jaar vormen Lotte Kopecky en Axel Merckx een opvallend koppel binnen de wielerwereld. Toch houden ze hun privéleven bewust uit de schijnwerpers. Af en toe deelt Merckx wel een inkijk — zoals nu, wanneer hij het heeft over het sterke voorjaar van zijn partner.

“Ik moei mij compleet niet”

Dat Merckx zelf een rijk wielerverleden heeft, betekent niet dat hij zich mengt in de carrière van Kopecky. Integendeel. “Neen, helemaal niet. Niet op de koers en ook niet bij haar dagelijkse training”, klinkt het duidelijk in Het Nieuwsblad. Hij benadrukt dat Kopecky haar eigen weg al lang gevonden heeft. “Ze had al een mooi palmares voor ze mij kende, dus ze blijft haar eigen ding doen. Ik moei mij compleet niet.” Een bewuste keuze, die volgens hem perfect werkt binnen hun relatie.

Samen op de fiets, maar zonder competitie

Af en toe trekken ze wel samen de fiets op, al blijft dat eerder recreatief. “Losrijden gaat. Een tempoduurtraining ook nog wel. Maar als Lotte doortrekt, kan ik niet volgen. Dat gaat veel te snel”, lacht Merckx. De focus ligt dan ook niet meer op competitie. “Als ik nu ga fietsen, is het echt fietsen. Niet meer koersen. We doen het voor de gezelligheid, niet voor competitie.” Het verschil in niveau is duidelijk, maar dat lijkt net voor luchtigheid te zorgen.

Ambitie blijft groot

Over het voorjaar van Kopecky is Merckx bijzonder lovend. Met onder meer winst in Milaan-Sanremo bevestigde ze opnieuw haar klasse. Toch blijft de honger naar meer groot, merkt hij op. “Een kampioen als Lotte denkt zo. Dat is niet: ‘Ik heb Sanremo gewonnen, dus nu ben ik op mijn gemak.’” Die mentaliteit typeert haar volgens Merckx als absolute topsporter.
(Bron: Het Nieuwsblad - Afbeelding: screen grab YouTube)
loading

Loading