Bart Wellens boort Iserbyt de grond in: 'Maar Kamp is iemand die vaak in de clinch gaat'

Nieuws
zondag, 13 oktober 2024 om 15:00
gzs7tb5xqbm11gj

Eli Iserbyt lijkt na zijn onsportieve gedrag in de Be-Mine cross in Beringen aan een zware sanctie te ontsnappen. Bart Wellens hoopt dat de UCI hem alsnog zwaarder bestraft.

Tijdens de eerste tv-cross van het seizoen is het tot een relletje gekomen tussen Eli Iserbyt en Ryan Kamp. De twee kwamen samen ten val, waarop Iserbyt een stevige stamp op het wiel van de Nederlander gaf. Vervolgens kwam het tot een fysieke aanvaring tussen de twee kemphanen.

Kamp mocht verder crossen, maar Iserbyt werd even later uit koers gehaald. Naast die diskwalificatie kreeg hij een boete van 106 euro opgelegd. Bart Wellens vindt dat niet voldoende. "Opzettelijk het materiaal van een collega - als ik het bruut mag zeggen - naar de kloten stampen, dat doe je gewoon niet", zegt Wellens in een interview met Het Nieuwsblad.

'Kamp geen zacht eitje'

"Oké, Kamp heeft niet de naam een zacht eitje te zijn", vervolgt de tweevoudige wereldkampioen. "Ryan gaat vaak in de clinch. Maar dat hoort bij de cross, ik vind zelfs dat het te weinig gebeurt. Ryan is een beetje de peper en zout die de cross de laatste jaren mist. Hij vecht voor z'n plek, deelt al eens een kwak uit. Zolang hij zijn handen thuishoudt, vind ik dat het moet kunnen."

Volgens het kamp Iserbyt was de felle reactie van Iserbyt een reactie op de 'vuile en ongepaste' woorden van Kamp. Hij durfde niet herhalen wat Kamp precies riep. "Het rechtvaardigt Eli’s reactie nog altijd niet", vindt Wellens. "En als het echt te grof was, dan zou Eli er goed aan doen om wel te zeggen wat er geroepen is. Dan zou het zijn reactie wel kunnen verantwoorden.”

Het argument 'in het heetst van de strijd', gaat volgens Wellens ook niet op. "Er zitten verschillende seconden tussen de val en het trappen op het achterwiel. Hij had tijd genoeg om na te denken."

'Uitsluiting volstaat'

Wellens denkt dat het incident nog een staartje zal krijgen. "Een uitsluiting volstaat niet, de UCI zal toch een signaal moeten geven. Stel dat je een mindere dag hebt, iemand rijdt je in de kant en wat doe je? Even op de fiets van die collega stampen zodat ook die niet verder kan? De UCI zal goed moeten nadenken over wat ze hiermee gaan doen."

","id":1}])