De cross gaat het voetbal achterna. Telenet en Proximus plaatsen dit seizoen bijna de helft van de crossen achter een betaalmuur. Volgens de twee operatoren zouden de kijkcijfers niet drastisch dalen, maar dat blijkt wél het geval te zijn.
Vorig jaar werden al heel wat crossen achter een betaalmuur geplaatst, tot onvrede van crossliefhebbers. Dit seizoen doen Telenet en Proximus er nog een schepje bovenop. Om zes manches van de wereldbeker en zes manches van de superprestige live te kunnen zien, moet je een extra abonnement bij Telenet (19,99 euro) of Proximus (14,99 euro) aanschaffen.
Dat de kijkcijfers zouden dalen, staat als een paal boven water. Toch lieten de twee operatoren verstaan dat ze geen 'drastisch' verschil verwachten. Dat blijkt wél het geval te zijn. Afgelopen weekend bleek dat de kijkcijfers van de crossen bij Sporza ongeveer drie tot vier keer hoger liggen.
Ruim half miljoen kijkers
Zaterdag zapten maar liefst 522.492 kijklustigen naar Sporza om de Koppenbergcross te zien. De Rapencross in Lokeren lokte 452.094 kijkers bij de vrouwen. Toen de mannen van start gingen, haakten ongeveer 10.000 kijkers af.
De Druivencross, enkel te volgen op een betalende zender van Telenet en Proximus, kwam niet voor in de lijst van twintig best bekeken programma's van zondag 26 oktober. Dat wil zeggen dat ze met zekerheid minder dan 135.000 kijkers haalden.