Patrick Lefevere zag in de Vuelta hoe een pijnpunt in het wielrennen blootgelegd werd en hij pleit ook om de budgetten van teams te plafonneren.
Tijdens de 18e etappe in de Vuelta a España zag Lefevere hoe het bij Soudal Quick-Step helemaal in de soep draaide. Kopman Mikel Landa had een offday en zakte door het ijs. De Bask stond er lange tijd alleen voor.
Daarna liep het pas helemaal mis. Mattia Cattaneo zat in de vroege vlucht en maakte kans op ritwinst, maar hij werd in de finale in extremis teruggefloten door de ploegleiding om Landa bij te staan. Dat was duidelijk niet naar de zin van de Italiaan.
"Hij stond acht minuten letterlijk stil en had bij wijze van spreken twee sigaretten kunnen roken", zegt Lefevere in zijn column in Het Nieuwsblad. "Om uiteindelijk bij Landa te komen op een moment dat het kalf al verdronken was. Het was een 'shit show'."
Waarom het veel te lang duurde voor iemand zich liet uitzakken om Landa door de bergen te sleuren? Dat bleek helemaal niet de schuld van de ploeg te zijn. "De rit ging door het Parque Natural de Izki, waar er geen netwerk is", legt Lefevere uit.
" Ploegleider Wilfried Peeters had vooraan achter de kopgroep geen beelden in de auto en kon zelfs niet bellen naar Iljo Keisse en Geert Van Bondt. Bovendien reden de kopgroep en het peloton te ver uit elkaar waardoor ook de radiootjes niet."
"Iljo Keisse belde me om te zeggen dat het er belachelijk uitzag. Hij heeft er niet van geslapen. "k heb hem gerustgesteld: het probleem ligt niet bij de ploegleiders. Het probleem is het wielrennen, waar de bevoegde instanties graag hebben dat onze ploegleiders blind moeten varen."
Lefevere was vorig weekend uitgenodigd op de Grand Prix van Monza. Daar zag hij hoe de communicatie in de Formule 1 wél op punt staat. "Hun stuurgedrag is gebaseerd op info die ze via oortjes krijgen van de pitcrew."
"Ik kon met een externe koptelefoon meeluisteren hoe Max Verstappen in de race communiceerde met de pit. Dat is bijna non-stop, in een taal die zo technisch en misschien wel cryptisch is dat je er als buitenstaander niks van begrijpt. Formule 1 omarmt de technologie omarmt en wij duwen ze weg: pijnlijk om te zien."
Wat Lefevere in Monza ook geleerd heeft, is dat de Formule 1 sinds 2021 met een budget cap werkt. Dat wil zeggen dat de uitgaven van teams gelimiteerd worden (tot 130 miljoen euro). "UCI-voorzitter David Lappartient is pro en ik begrijp waarom."
"Te veel goeie renners rijden met elkaar in plaats van tegen elkaar. Te veel kapitaalkrachtige teams stapelen ook in hun opleidingsteams al de talenten op. Dat begint een heel cynisch gebeuren te worden: we gooien tien eieren tegen een muur en doen verder met datgene dat niet gebroken is.”
Lefevere vreest echter dat een budget cap in de praktijk niet zou werken. "Ik vrees dat er duizend en één achterpoortjes zullen zijn waardoor het in de praktijk een lege doos is."