Pauline Ferrand-Prévot slaat dit voorjaar vriend en vijand met verstomming. De Francaise, die in bijna alle wielerdisciplines al wereldkampioene werd, maakte na zeven jaar haar comeback op de weg en is nu al de evenknie van de wereldtoppers.
In de Strade Bianche finishte Ferrand-Prévot al op het podium. In De Ronde van Vlaanderen, die ze aanvankelijk niet zou rijden, deed ze nog straffer door naar een tweede plek te sprinten. Enkel wereldkampioene Lotte Kopecky bleek een maatje te sterk.
Die knappe tweede plek in 'Vlaanderens Mooiste' heeft Ferrand-Prévot niet enkel te danken aan haar sterke benen. Aandachtige wielerfans merkten op dat ze met een dikkere naaf dan haar concurrentes reed. De Francaise maakte gebruik van het Gravaa bandendruksysteem. Dat levert een aanzienlijk voordeel op in de sprint.
"Marianne Vos en Pauline Ferrand-Prévot reden beiden met een Gravaa bandendruksysteem", vertelt Nathan Van Hooydonck in de podcast 'Wuyts & Vlaeminck'. "Dankzij dat systeem kan je op de kasseien bandendruk aflaten en op het asfalt je bandendruk verhogen."
"Je doet dat met je eigen vermogen. Je moet trappen om je banden op te pompen. Er zit geen batterij in. Dat heeft er volgens mij wel voor gezorgd dat Pauline naar een tweede plek kon sprinten.
In plaats van op 'kasseiendruk', heeft zij op 'asfaltdruk' de sprint kunnen rijden. Dat heeft het verschil gemaakt." Met andere woorden: Ferrand-Prévot kon met 'hardere' banden sprinten dan haar concurrentes.
Visma - Lease a Bike boekte eerder al succes met dat revolutionaire snufje. Marianne Vos kroonde zich vorig jaar tot wereldkampioene gravel. Ze won een sprint-à-deux tegen Lotte Kopecky.