Belgian Cycling mag straks ook op zoek naar een nieuwe bondscoach baanwielrennen. Kenny De Ketele stopt na het WK in het Deense Ballerup namelijk als bondscoach.
De Belgische wielerbond liet via een persbericht weten dat De Ketele 'om persoonlijk redenen' stopt. In gesprek met Het Laatste Nieuws gaf De Ketele meer uitleg over zijn vertrek en zijn toekomst.
Toen De Ketele de renners inlichtte over zijn beslissing reageerden de meesten 'geshockeerd'. "Eigenlijk is dat een goed teken. Het wil zeggen dat ze verrast zijn en niet hebben gemerkt dat het op zijn einde loopt bij mij.”
De reden van zijn vertrek? De Ketele is al sinds zijn 15e met koers bezig en is daar een beetje klaar mee. Hij wil ook meer tijd spenderen met zijn gezin. "Het werd een steeds grotere puzzel om mijn job en mijn leven te combineren op een manier die goed voelde. Ik zit vaak in het buitenland voor het werk en ik ben vaak in het weekend weg en dat begon steeds lastiger te worden."
De Ketele heeft zes kinderen, waarvan drie pluskinderen. "En ik wil hen zien opgroeien”, zegt hij. “Bij mijn oudste dochter heb ik ongeveer alles gemist, maar toen was ik nog renner. Dan heb je weinig keuze: dan moét je wel naar het buitenland, dan moét je in het weekend koersen. Ik kies voor mijn kinderen en mijn partner. Ik moet dit doen als ik gelukkig wil blijven."
De Ketele benadrukt dat zijn taak als bondscoach een droomjob was. "Alleen begon de situatie steeds meer te wegen, ook op mijn gezondheid en ik was bang dat ik niet het volle pond ging kunnen blijven geven. En dat is een voorwaarde als je deze job wil doen."
De Ketele heeft al een nieuwe uitdaging gevonden. "Ik begin aan een nieuw avontuur met mijn partner. Silvie en ik gaan onze eigen champagne verkopen. Dat doen we nu al, maar straks wordt het onze hoofdjob. We gaan niet zelf de druiven plukken, maar ze worden wel speciaal voor ons geteeld in de champagnestreek. Daarnaast beginnen we ook een ‘lunch delivery’."
De Ketele blijft wel ploegleider bij Team Flanders-Baloise, maar dan op freelance basis en slechts 50 dagen per jaar. “Het zullen vooral koersen in België zijn. Op de piste zijn er voorlopig geen plannen, maar ik houd de deur open."