Mathieu van der Poel overweegt om het eerste deel van Parijs-Roubaix, als er nog geen kasseien moeten overwonnen worden, af te leggen met een andere fiets met een dunner bandenprofiel.
Dat onthulde Sep Vanmarcke in Het Nieuwsblad. Het item kwam ter sprake in Wielerclub Wattage. Tom Boonen vindt het een slecht idee om vlak voor de eerste kasseien van fiets te wisselen. En als iemand het kan weten, dan is het wel 'Monsieur Paris-Roubaix'!
"Ik heb dat al 15 keer zien gebeuren en er heeft daar nog nooit iemand voordeel uit", zegt Boonen. "Ze denken allemaal dat ze de eerste 100 kilometer kracht gaan uitsparen omdat hun fiets beter bolt, maar dan komt de moment dat je moet wisselen."
"Je mag dat niet te vroeg doen, om het voordeel van die fiets ten volle te kunnen benutten, maar je mag ook niet te laat wisselen, anders kom je nooit nog vooraan aansluiten. Als je dan ziet hoeveel stress die mannen hebben om misschien 15 watt uit te sparen... "
"Je ziet ook maar in het wiel hé. Het is niet zo dat ze die eerste 100 kilometer op kop moeten rijden. Ik heb het nooit geprobeerd. Ik heb het er zien doen en die hebben daar nooit voordeel uit gehaald. Er zijn er zelfs geweest die ik na die fietswissel nooit meer vooraan heb gezien."
Ook Jan Bakelants raadt Mathieu van der Poel aan om te starten met zijn 'kasseifiets'. 'De Vanmarcke kent er niets van!", prikt hij naar zijn collega-analist. Het blijkt meer en meer dan op een vlakke weg een bredere band iets beter bolt dan een smallere band."