Het is zo goed als zeker dat Wout van Aert met het GRAVAA-bandendruksysteem aan de start van Parijs-Roubaix zal verschijnen. Zijn concurrenten maken geen gebruik van die handige technologie.
Het bandendruksysteem van GRAVAA levert een aanzienlijk voordeel op tegenover de concurrentite. Met dat revolutionaire snufje kunnen renners de bandendruk al fietsend regelen en dus altijd op de ideale bandendruk rijden.
Op de kasseien zal Van Aert de druk verlagen, op het asfalt andersom. Zijn concurrenten kunnen niet anders dan voor een gulden middenweg kiezen, waardoor ze vrijwel kansloos zijn als ze tegen Van Aert moeten sprinten op de piste.
Het systeem heeft zijn nut alvast bewezen. Pauline Ferrand-Prévot verraste zaterdag met winst in Parijs-Roubaix, dankzij GRAVAA. "Ik heb elke sector de bandendruk aangepast", zei ze na afloop. "Druk aflaten gaat supersnel. De laatste vijftien kilometer met vier bar kunnen rijden, maakte een enorm verschil."
Hoe Mathieu van der Poel over dat bandendruksysteem denkt? "Ik heb het nog niet getest, dus ik kan er nog niet echt een mening over geven, maar ik ben blij met de fietst waarmee ik rijd", vertelt de Nederlander aan VTM.
"De voorbije jaren is gebleken dat die fiets werkt voor ons", knipoogt Van der Poel. Hij doelt daarbij op de twee recentste edities van Parijs-Roubaix. Van der Poel won die allebei en ploeggenoot Jasper Philipsen finishte twee keer als tweede. "We zijn goed geëquipeerd."
Van der Poel beschikt trouwens ook over een speciale 'Roubaix' fiets, die gebouwd is om de impact van de kasseien te verminderen. "De fiets is voorzien van functies die Van der Poel zelf heeft aangevraagd." (foto's onderaan)