Straffe onthulling: deze twee ploegen probeerden Mathieu van der Poel in te lijven

Nieuws
zaterdag, 12 april 2025 om 19:26
matjemsr

Mathieu van der Poel rijdt al zijn hele carrière in dienst van de gebroeders Roodhooft en zal daar ook zijn carrière afsluiten. De voorbije jaren werd er nochtans stevig aan zijn mouw getrokken.

Renners die hun hele carrière voor dezelfde werkgever koersen zijn een zeldzaamheid. Mathieu van der Poel is zo iemand. De Nederlander tekende in 2014 zijn eerste profcontract bij BKCP-Powerplus, de voorloper van Alpecin-Deceuninck.

Elf jaar en veel naamswijzigingen later zijn de gebroeders Roodhooft nog steeds zijn baas. Het is quasi zeker dat Van der Poel bij de Belgische formatie ook zijn carrière zal afsluiten, want zijn contract loopt nog tot 2028 en hij gaf al meermaals aan dat 2028 wellicht zijn afscheidsjaar wordt.

Of de gebroeders Roodhooft nooit bang waren om hun poulain kwijt te raken? "Bang niet. Alert wel", zegt Philip Roodhooft in een interview met Het Nieuwsblad. "We hebben altijd geanticipeerd door zijn contract nooit te laten aflopen. Desnoods door hem een miljoenencontract te laten tekenen vlak voor de cross in onze camion.”

'Druk gevoeld'

Interesse van buitenaf was er wel degelijk. "We hebben soms druk gevoeld. De ochtend voor Mathieu in 2019 de Amstel Gold Race won, stapte Dave Brailsford (ex-topman Sky en INEOS) op ons af."

"Brailsford zei: 'In the Classics is my team shit’. Hij deed dat met veel respect, maar je voelde heel goed waar hij naartoe wilde: hij wilde niet alleen Mathieu maar de hele boel van ons overnemen.”

Ook Lidl-Trek probeerde Van der Poel in te lijven. "Wat hun goed recht is. Maar ook daar zijn we goed uitgekomen. We hebben daar als volwassen mensen met Mathieu over gepraat."