Parijs-Roubaix is dé koers bij uitstek waar ploegen elk jaar nieuwe snufjes uittesten. Die hebben allemaal als doel hun renners zo comfortabel en snel mogelijk over de kasseien te laten rijden.
Bij Soudal Quick-Step experimenteerde men 20 jaar geleden al met materiaal in Roubaix. Zo lieten ze door fietssponsor Specialized een speciale 'Roubaix' fiets maken, speciaal voor de Hel van het Noorden. Dat model wordt vandaag nog steeds gebouwd. Tom Boonen had zo zijn eigen snufjes.
Zijn succes in de kasseiklassiekers heeft Boonen voor een deel te danken aan een opvallend snufje. Boonen koerste namelijk jaren lang met een GARDENA-tuinslang op zijn stuur. Dat onthulde hij vorig jaar in Wielerclub Wattage.
"Ik plakte dat aan de binnenkant van mijn stuur en dan deed ik er stuurlint over." Dat deed Boonen om de schokken, veroorzaakt door het rijden over kasseien, op te vangen. Op die manier was zijn lijdensweg op de kasseistroken een stuk comfortabeler.
Populair in peloton
"Ik had zo veel meer comfort en controle. Ik had altijd een kapotte tuinslang liggen en ik sneed die kapot en nam die mee naar de koers. Steven de Jongh is dat dan ook beginnen gebruiken. Dat is een tijdje populair geweest in het peloton."
Boonen koerste niet enkel tijdens Parijs-Roubaix met een tuinslang onder zijn stuurlint. "Ik reed er altijd mee."
Tom Boonen is van de grootste renners van zijn generatie. Het Vlaamse wielericoon reed een indrukwekkend palmares bijeen met o.a. een wereldtitel, Parijs-Roubax (4x) en de Ronde van Vlaanderen (3x).