Ongelukkige marketing: Alpecin maakt reclame voor 'doping'

Achtergrond
zaterdag, 28 juni 2025 om 18:22
photonews 11148089 063
De wielersport heeft tot op vandaag een bedenkelijke reputatie omwille van het vele dopinggebruik in het verleden. Als sponsor wil je dan ook niets te maken hebben met ploegen die valsspelen. Net daarom is de marketing van Alpecin opmerkelijk te noemen.
Alpecin is al sinds 2020 hoofdsponsor van Alpecin-Deceuninck en blijft nog minstens tot eind 2028 centen in de ploeg pompen. Het is een merk van haarverzorgingsproducten van het Duitse bedrijf Dr. Kurt Wolff GmbH & Co. KG. 
Vooral hun shampoo's tegen haaruitval, grijze haren en roos bij mannen zijn populair. Mathieu van der Poel dook al op in reclamefilmpjes van Alpecin. Ze omschrijven hun producten als 'onze sterkste doping voor je haar'. (zie foto onderaan)
Het minste wat je kan zeggen is dat het bedrijf een ongelukkig woordgebruik hanteert, aangezien Alpecin hoofdsponsor is van één van de grootste ploegen en beste renners ter wereld. Veel buitenstaanders associëren de wielersport tot op vandaag met doping. 
Ook bij Alpecin-Deceuninck is niet iedereen onschuldig. Christoph Roodhooft gaf toe dat hij in 2006 een verboden middel via internet had besteld. Hij werd door de rechtbank schuldig verklaard, maar kreeg opschorting van straf. 
Adrie van der Poel, die nog ploegleider bij de gebroeders Roodhooft geweest is, werd gedurende zijn profcarrière twee maal betrapt op doping.
schermafbeelding 2025 06 28 om 182321