Evenepoel wil 'code-Pogacar' kraken: 'Als iemand het gat kan verkleinen ben ik het wel'

Nieuws
dinsdag, 15 oktober 2024 om 15:53
remcogalibier
Niemand die nog twijfelt aan het feit dat Tadej Pogacar de allerbeste renner ter wereld is. De Sloveen reed zelfs het strafste seizoen uit de geschiedenis van de wielersport. Remco Evenepoel mag zichzelf gerust 'best of the rest' noemen.
Ook Evenepoel reed een knettergek seizoen. Hij veroverde op de Olympische Spelen in Parijs twee keer goud, kroonde zich tot wereldkampioen tijdrijden én hij haalde in zijn eerste Tour de France meteen het podium.
De kloof met Pogacar blijft wel groot. Heel groot zelfs. Dat beseft ook Evenepoel. "Ik moet dat gewoon accepteren. Het is al het hele seizoen zo", vertelt hij in een interview met Het Laatste Nieuws.
"Ik ga in de winter hard te werken en het gat proberen te verkleinen. Als iemand dat in zich heeft, ben ik het wel. Ik moet gewoon het vertrouwen in mezelf en het team behouden en de hoop niet verliezen.”
Zijn Tourdebuut smaakt alvast naar meer. "Zonder die val (in het Baskenland) en blessures was ik er misschien nog net iets beter kunnen aan beginnen - al geldt dat natuurlijk ook voor Jonas Vingegaard. Maar ik was wel in orde. En dan ben ik ook superontspannen. Ik maakte me nooit echt druk in situaties. Mits hier en daar wat minder berekend koersen, had ik mogelijk wat hoger kunnen finishen."

Pogacar & UAE

Maar om de Tour te winnen moet hij wel voorbij Pogacar. De wereldkampioen is er nog maar 26 en zal wel nog even blijven koersen. "Het is niet simpel. Individueel stak hij erbovenuit, maar ook zijn team UAE haalde collectief een veel hoger niveau dan al de rest."
"Als je ziet hoe McNulty dit jaar van begin tot einde rondreed... die kon dat voordien niet. Sivakov en Wellens ook. Die jongens hebben drie stappen vooruitgezet. Kweekten bij zichzelf een bepaalde reserve, waar niemand anders over beschikte. Ze reden in de Tour twintig minuten super hard, vervolgens vijf minuten gewoon hard en dan ging Tadej. De concurrentie moest simpelweg passen.”
“Ik kreeg in sommige etappes twee, drie minuten aangesmeerd. In Nice stond Jonas op zes minuten, ik op negen, de rest op twintig en meer. Dat zijn behoorlijk aanzienlijke en ongeziene verschillen.”

Code kraken

Evenepoel zag vorig jaar Visma - Lease a Bike de 'code-Pogacar' kraken. Afgelopen zomer was het net andersom. "De manier waarop Visma-Lease a Bike vorig jaar de code-Pogacar heeft gekraakt, paste UAE nu op zijn beurt extra verfijnd toe op Vingegaard."
Volgend jaar wil Evenepoel zelf die code kraken. "De tegenstand grondig analyseren, elk kleinste detail op en naast de fiets, is iets wat ook wij meer en meer moeten gaan doen. Het lijkt ‘dom’, maar als je alles optelt, kom je toch aan vijf procent. En het verschil tussen 95 en 100 procent maakt die negen minuten in de eindafrekening.”
"We moeten aan de slag met hun aanpak en mijn data op die slotklimmen. En eventueel bepaalde trainingsmethodes aanpassen, zodat ik de volgend jaren steeds langer meekan en minder tijd verlies.”