Wout van Aert zal deze zomer niet deelnemen aan de
Tour de France. De Belgische renner van Visma-Lease a Bike kreeg de voorbije weken af te rekenen met fysieke problemen nadat hij ten val kwam in aanloop naar de Tour Auvergne-Rhône-Alpes. Bij die val blesseerde Wout van Aert zich aan de elleboog, waarna de situatie nog ingewikkelder werd door een infectie.
Die infectie maakte een operatie noodzakelijk. Daardoor verdween een deelname aan de Tour de France steeds verder uit beeld. Inmiddels is duidelijk dat Wout van Aert niet zal afzakken naar
La Grande Boucle. Voor Visma-Lease a Bike is dat een zware tegenvaller, want de Belg bewees in eerdere edities van de Tour al meermaals hoe waardevol hij kan zijn.
Wout van Aert is niet zomaar een knecht in een grote ronde. Hij kan sprints winnen, lange ontsnappingen kleuren, bergritten mee controleren en kopmannen ondersteunen op momenten waarop weinig andere renners dat kunnen. Precies daarom komt zijn afwezigheid hard aan bij de Nederlandse ploeg.
Wout van Aert blijft thuis: Visma-Lease a Bike wijst vervanger aan
Door het forfait van Wout van Aert moest Visma-Lease a Bike op zoek naar een andere renner voor de Tourselectie. Die keuze is gevallen op David Piganzoli. De 23-jarige Italiaan mag zich na een sterke Giro d’Italia opnieuw tonen in een grote ronde.
Piganzoli reed in de Giro naar een knappe achtste plaats in het algemeen klassement. Dat resultaat toont aan dat hij over een stevig klimvermogen beschikt en meerdere weken op hoog niveau kan presteren. In de Tour de France zal zijn rol wel anders zijn. Daar wordt vooral verwacht dat hij zich in dienst stelt van Jonas Vingegaard, die opnieuw mikt op eindwinst.
Toch is het duidelijk dat de afwezigheid van Wout van Aert niet zomaar één-op-één op te vangen is.
Van Aert brengt een combinatie van kracht, ervaring, explosiviteit en koersinzicht die weinig renners in het peloton bezitten. Voor Visma-Lease a Bike verandert zijn forfait dus ook de dynamiek binnen de Tourploeg.
Update over Wout van Aert: herstel verloopt positief
Tijdens de presentatie van de Tourselectie van Visma-Lease a Bike kwam ook de toestand van Wout van Aert ter sprake. Head of Racing Marc Reef gaf op YouTube een korte update over de Belgische renner en legde uit waarom de ploeg uiteindelijk besloot om hem niet te laten starten. "Vanwege zijn situatie, en het feit dat hij moest opgeven in de Dauphiné, moesten we helaas de beslissing nemen om hem volgende maand niet te laten starten", klonk het.
Daarmee bevestigde Reef dat Visma-Lease a Bike geen enkel risico wil nemen met Wout van Aert. De ploeg had hem uiteraard graag in de Tour de France aan de start gezien, maar een te snelle terugkeer zou gevaarlijk kunnen zijn. Zeker na een operatie en een infectie is voorzichtigheid noodzakelijk.
Toch is er ook positief nieuws. Volgens Reef gaat het herstel van Wout van Aert de goede richting uit. "Het herstel verloopt verder goed. Gisteren heeft hij alweer op de fiets gezeten, maar dat proces zal nog wel even duren voordat hij weer de oude Wout is", voegde Reef toe. Dat Wout van Aert opnieuw op de fiets zit, is een bemoedigend signaal. Tegelijk benadrukt Visma-Lease a Bike dat het nog tijd zal kosten voor hij opnieuw zijn vertrouwde niveau haalt. (lees verder onder de afbeelding)
Wout van Aert moet eerst volledig herstellen
Voor Wout van Aert ligt de focus nu volledig op revalideren. De Belg moet eerst opnieuw honderd procent fit worden voor hij aan nieuwe doelen kan denken. Dat betekent dat Visma-Lease a Bike bewust kiest voor een langere termijnvisie.
Een renner als Wout van Aert is te belangrijk om overhaast terug in competitie te brengen. Zijn lichaam moet de kans krijgen om volledig te herstellen van de blessure, de infectie en de ingreep. Pas wanneer alle signalen groen staan, kan er opnieuw richting wedstrijden gekeken worden.
Voor de supporters is het uiteraard jammer dat Wout van Aert niet te zien zal zijn in de
Tour de France. De Belg zorgt bijna altijd voor spektakel, of dat nu in een massasprint, een bergrit, een tijdrit of een ontsnapping is. Toch lijkt de keuze van Visma-Lease a Bike logisch: de rest van het seizoen biedt nog voldoende kansen.
Wout van Aert richt blik op tweede deel van het seizoen
Hoewel de Tour de France wegvalt, is het seizoen van Wout van Aert nog lang niet voorbij. Als zijn herstel verder vlot verloopt, kan hij in de tweede seizoenshelft opnieuw belangrijke doelen nastreven. Daarbij worden onder meer de Vuelta en het WK in Montréal genoemd als mogelijke afspraken.
Voor Wout van Aert kunnen die koersen een nieuwe kans worden om zijn seizoen alsnog glans te geven. Zeker het WK in Montréal kan een interessante uitdaging vormen, afhankelijk van het parcours en zijn vormpeil op dat moment.
Alles hangt nu af van hoe snel Wout van Aert opnieuw de oude wordt. De eerste tekenen zijn hoopgevend, maar Visma-Lease a Bike wil niets forceren. De Tour de France komt te vroeg, maar de deur naar een sterk najaar staat nog open. (Intro-afbeelding: Sporza)